>>21. april-11. maj<< En eksperimenterende, voldsom og sanselig forestilling om tre mennesker i en bulgarsk beton-udørk, er forårets kapel-forestilling
FJER//MAJINSKI er en fængende fortælling om konsekvenserne af at blive udstødt af fællesskabet. Den tidligere kunstner Majinski er blevet forvist til et halvfærdigt betonbyggeri i udkanten af Sofia, Bulgarien, og her forsøger han at skabe sig en nogenlunde værdig tilværelse, mens hans datter løber rundt om natten, konen sidder i kørestol og krigstraumet langsomt kommer krybende og ødelægger ham indefra.
I MAJINSKI er vi i Sofias betonørken mellem kål, kratere og køtere. Ursula Scavenius skriver så ordene kryber ind under huden på én, og fortællingen om tre forskellige skæbner udfoldes med en blanding af fysisk voldsomhed, sanselighed, kødelighed og poesi.
HVOR: Østre Kapel, Vestre Kirkegård
PRISER: 40-135kr
SPROG: Dansk
FORFATTER: Ursula Scavenius
MEDVIRKENDE: Gustav Scavenius, Kasper Ørum, Rakel Valdimarsdottir
INSTRUKTØR: Mille Maria Dalsgaard
LYD & LYS: Brian Larsen
AFVIKLER & PUB GUIDE: Malik Grosos
INSTRUKTØRASSISTENT: Julie Hultberg
FORHUS: Julie Hultberg, Sofie Diemer
FOTO: Lars Grunwald, Sofie Diemer
KOMMUNIKATION: Karen Toftegaard Aps
GRAFIK: Robin Hart
– Michael Svennevig, bloggen Ørkendrømme
– Casper Koeller, Sceneblog.dk
FJER//MAJINSKI blev oprindeligt udviklet som laboratorieforestilling på Sydhavn Teater i efteråret 2017; en eksperimenterende, voldsom og sanselig forestilling voksede frem, i mødet mellem Scavenius’ foruroligende litteratur og scenekunsten.
FOTOS: Sofie Diemer
PRESSEN SKREV OM ‘FJER’:
“Ursula Scavenius’ kontrollerede prosa har en centraleuropæisk tidløshed over sig, der ikke minder om meget af det, der skrives i Danmark lige nu (…) De foruroligende, postapokalyptiske debutfortællinger af Ursula Scavenius prøver ikke at tækkes nogen. De er billedstærke og brutale (…) Det er svært at formulere en passende anbefaling af Fjer, for det er ikke en behagelig bog. Men en sådan fortjener den uforbeholdent. Den er sjældent velskrevet, foruroilgende og smuk i al sin fuldmodne egensindighed.” – Solveig Daugaard, Information
“Bogens sortsyn er ikke grotest gnæggende, som eksempelvis Harald Voetmanns og Preben Major Sørensens, men det er heller ikke patetisk eller pædagogisk manende; man kunne kalde det nøgternt og vitalt svælgende måske: Den får lige præcis og yderst velskrevet ikke for lidt.” – Lars Bukdahl, Weekendavisen
“Selvom man således finder en god blanding af fantastik, surrealisme og postapokalypse hos Scavenius, skriver hun en både behersket og neddæmpet prosa, der dog ikke gør de katastrofiske scenarier mindre hårrejsende. At det hele præsenteres for os på en nøgtern og nærmest lavmælt facon, får på en måde teksterne til at være så meget desto mere urovækkende. Scavenius er en sikker og talentfuld prosaist, en lovende debutant.” – Martin Gregersen, Kristeligt Dagblad
The performance is supported by:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |