SKYGGE (Eurydike Siger)

“Uden krop ingen magt. Uden krop ingen våben.”

Om Forestillingen

18. marts – 4. maj 2017 i nu nedlagte SydhavnsGade

SKYGGE (Eurydike siger) er østrigske Elfriede Jelineks radikale nyfortolkning af den græske myte om Orpheus og Eurydike. Orpheus, berømmet sanger og søn af Apollon, gifter sig med den smukke nymfe Eurydike. Hun dør efter kort tids ægteskab af et slangebid– og Orpheus rejser til dødsriget for at hente hende tilbage. Han synger så smukt for guden Hades, at han får lov at få Eurydike igen, forudsat at han kan lade være at se på hende før de er tilbage i de levendes verden.

Jelinek giver i sin fortolkning for første gang stemme til mytens anden hovedperson,  Eurydike– en skygge på rejse mod underverdenen. Befriet fra egen identitet, fra rollen som sin berømte mands hustru, fra egen angst og omverdenens forventninger overvejer Eurydike, om hun overhovedet har lyst til at vende tilbage fra de døde?

Reumertnominerede Anja Behrens iscenesætter SKYGGE (Eurydike siger) som stedsspecifik monolog i nogle forladte industribygninger for Sydhavn Teater.

PRESSEN SKREV:

“Sydhavn Teater har tidligere vist, at de med stort held mestrer at kombinere en slags gulnet og smågotisk æstetik med en minimalistisk modernitet, og i denne vandreforestilling skabes der virkelig storslåede billeder og optrin ”  – Nanna Goul, Weekendavisen

“Vandringen fra rum til rum giver dramatisk dynamik, Dalsgaards kontaktsøgende Eurydike giver teksten krop og forankrer dens ordstrøm, mørket og kulden er sanseligt påtrængende” ♥︎♥︎♥︎♥︎ – Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen, Politiken

“en stærk sanselig oplevelse”  – Anne Middelboe, Information

“I den ordrige og billedmættede forestilling overraskes man igen og igen. Eurydike er ikke en fin, æterisk, klassisk figur, men en voksen kvinde i krop og stemme, der råber, vrænger og roder rundt med balloner under kostumet.” ★★★★ – Mette Garfield, Teater1

“Skygge [Eurydike siger] lander midt i en ophedet feminismedebat, hvor institutioner er udfordret, og kønsforskning betvivles i politiske kredse. Det har jeg tænkt på lige siden. For Eurydike siger noget om, hvorfor de her ting er vigtige.” Hellesblog.com

“Mille Maria Dalsgaard fører med sikker hånd sit publikum gennem en vekslen mellem kringlede, tunge monologer og abstrakt fysisk teater. Det er en teateroplevelse, hvor du skal huske at tage hjernen, varmt tøj og et åbent sind med dig.” ★★★★ – Den 4. Væg
HVORNÅR:
HVOR:
LÆNGDE:

spilleperioden